CV-tips

Leter du etter en jobb er en jungel. Her er ni praktiske tips for hvordan du får din følgebrev til fange rekrutterer interesse og vise at du er den rette for jobben.
 
Skriv en personlig oppgave for hver jobb du søker på.

Arbeidsgivere vil vite hvorfor du er interessert i jobben og hva du kan bidra med. Søk etter en jobb du virkelig ønsker og tenke på hvorfor og hva du kan gjøre i din nye rolle. Formulere så dette i en bedrift du ønsker å realisere hvis du fikk jobben.

Fortell oss om et avgjørende øyeblikk i livet ditt.

Ved å fortelle om et øyeblikk som formet deg og de valgene du har gjort, og som har ført til den konklusjon at du er ute for denne tjenesten, svarer både spørsmålet om hvem du er og hvorfor du søker jobben.

Sett fokus på arbeidsgiver - ikke deg selv.

La hovedpersonen i programmet for å være arbeidsgiver. Fortell oss hvordan du føler om sitt arbeid og ditt bidrag til det. For hver ting du skriver om deg selv, bør du ha en klar idé om hvordan dette kan være av interesse for arbeidsgiver.

Understreke hvorfor du søker jobben.

Vær tydelig på hvorfor du ønsker å jobbe hos dette selskapet, og hvorfor i denne rollen. Du vil ikke bli ansatt hvis du ikke kan vise din interesse i selskapet. Rettferdiggjøre og forklare hvorfor du vil forbli på selskapet dersom du får jobben. Vennligst gi konkrete eksempler på hvorfor oppgaver for deg.

Hvilke funksjoner av dine behov gjør at selskapet skal ansette deg?

Din erfaring? Din utdannelse rettet mot? Din lidenskap? Finn hvilke erfaringer og kvaliteter som gjør at du bare passer så utrolig godt på dette selskapet og denne posisjonen og trekke oppmerksomhet til dem.

Hold tilbake på adjektiver.

Beskriv med konkrete eksempler i stedet for flat adjektiv. Men hold deg til regelen "maksimalt tre eksempler."

Være konkret.

I stedet skriver "I løpet av min tid som jeg virkelig kårordförande utviklet mine sosiale ferdigheter. Nettverk er viktig for meg "(relevant for arbeidsgiver) i stedet for" Jeg synes det er lett å få kontakt med folk "(sier ingenting).

Kan du legge til noe som ikke er nevnt i annonsen?

Det er lett å argumentere for at de kan det som er forespurt. Men du kan lese mellom linjene og levere noe mer som bedriftens behov? Ta en sjanse i stedet for ikke å skrive noe i det hele tatt. Så du viser i alle tilfeller inntil føttene.

Unngå klisjeer.

For eksempel kan du erstatte "positive" til "utadvendt" eller "glad" og "forsiktig" med "liker å holde styr på alle detaljene," eller "overlater ingenting til tilfeldighetene." I stedet for "ambisiøse" er klar "liker å løse problemer", "få ting gjort" eller "driver gjerne egne prosjekter." "Fleksibel" kan byttes mot "liker variasjon," eller kanskje "synes det er lett å tilpasse seg ulike behov og preferanser." "Enkelt å arbeide med" kanskje du bør bytte til noe sånt som "Jeg liker å ha kontakt med mennesker, og er flinke til å få alle til å gjøre sitt beste." Den slitte klisjeen "Ha gjerne mange baller i luften" kan erstattes med "grusom multitasking", "kan gjøre flere ting på en gang" eller "har en tendens til å strukturere situasjoner og raskt se hva som må gjøres."

Det som teller er at du tror på deg selv og beskrive deg selv og dine spesielle fordeler i sine egne ord. Tørk av hjernen? Spør slektninger og venner, kolleger og tidligere sjefer!